Meer over angst en depressie

Meer over angst

Angst is een gevoel wat je ervaart als je je bedreigd voelt. Angst kan je dan ook voor gevaar behoeden, doordat je gevaarlijke situaties en dingen eerder uit de weg gaat. Zo zul je niet zo heel snel die grote gespierde en boze scheldende man op straat aanspreken, dat donkere steegje inlopen, of je arm door de tralies van de leeuwenkooi steken als er een leeuw voor je neus staat.

Je kunt echter ook het gevoel hebben dat er gevaar dreigt zonder dat dit nodig is: wanneer je nieuwe mensen ontmoet op een feestje, als het donker is op je slaapkamer, of wanneer er een kruisspin op je kamer zit. Je bent dan extra voorzichtig, of voelt je niet op je gemak.

Wanneer je zoveel last hebt van je angsten dat je niet goed meer je dagelijks leven kunt leiden, dan noemen we dat een angststoornis.  Je kunt dan bepaalde dingen niet meer, of niet goed. Bijvoorbeeld, je kunt je niet meer concentreren op school, of slaapt slecht door je angsten.

Er zijn verschillende soorten angststoornissen: paniekstoornis, dwangstoornis, algemene angststoornis, separatie-angststoornis, en specifieke fobieën zoals voor spinnen (arachnofobie) of gesloten ruimtes (claustrofobie).

Gelukkig zijn er veel verschillende behandelingen voor zulke angststoornissen, zoals gesprekstherapie, exposure, of cognitieve therapie, mindfullness, en medicatie.

Meer over depressie

Iedereen zit zo af en toe wel in een ‘dip’. Je voelt je even somber, geïrriteerd, of heb helemaal nergens zin in. Dit is natuurlijk hartstikke normaal, zeker als je ruzie hebt gehad met een vriend of vriendin, je relatie is uitgegaan, of wanneer je een dierbare hebt verloren. Zo’n sombere of soortgelijke bui gaat meestal vanzelf weer over.

Wanneer je echter heel lang somber of lusteloos voelt, en bijvoorbeeld geen interesse of plezier meer hebt in dingen die je vroeger leuk vond, dan kan het zijn dat je last hebt van een depressie. Het verschilt tussen personen heel erg waar ze last van hebben tijdens een depressieve periode, zoals dus somberheid, minder interesse of plezier, of prikkelbaarheid. Maar, ook een veranderde eetlust, een verstoord slaappatroon, vermoeidheid, schuld- of minderwaardigheidsgevoelens, en gedachten over dood of zelfdoding kunnen een teken zijn van depressie.

Gelukkig zijn er ook voor depressie veel behandelingen die je kunnen helpen herstellen, zoals cognitieve therapie, mindfullness, en medicatie.

Terugval voorkomen

Met de juiste hulp kunnen de meeste mensen hun angsten of depressie verminderen, of er zelfs helemaal vanaf komen. Sommige mensen komen ook zonder enige hulp van hun angst en/of depressieve stoornis af.

In beide gevallen is het belangrijk om er dan ook voor te zorgen dat deze niet later weer terugkomen. Oftewel, het is belangrijk om jezelf sterk te maken tegen terugval. Hiervoor zijn verschillende behandelingen en trainingen ontwikkeld, maar veelal voor volwassenen. Speciaal voor jongeren en jongvolwassenen is nu de StayFine app ontwikkeld. In deze app kunnen jongeren verschillende modules volgen, waarin ze bijvoorbeeld oefenen anders te denken, actiever te zijn, of hun angsten minder uit de weg te gaan. Ook maken jongeren daarin hun eigen plan om zelf, en samen met hun naasten, terugval te voorkomen.

Kijk voor meer over deze app onder het kopje “Over het onderzoek.”